Erasmus+ projekts 2024-1-LV01-KA121-SCH-000222373

Darba vērošana Somijā, Helsinku pirmsskolā "Korento"

Ar ko sākt programmēšanas prasmju apguvi? To pirmsskolā lieliski var darīt arī bez robotiņiem. Dažādus interesantus paņēmienus darba ēnošanas laikā Somijā Helsinku pirmsskolā “Korento” mācījās  Liāna Kļaviņa-Rence, Sabīne Vasiļevska un iestādes vadītāja Ingrīda Dzelzkalēja. Tehnoloģijas nav noteikti  nepieciešamas, lai attīstītu algoritmisko domāšanu. Drīzāk mūsu programmēšanas domāšanas prasmes ir būtiskas, lai tehnoloģija darbotos. Kad bērni no priekšmetiem, dabas materiāliem vai kā cita veido ritma rindas, tā jau ir programmēšana. Bērni atpazīst un apgūst darbību sekvences. Sekvences modeļa atpazīšana ir svarīga algoritmiskās domāšanas un programmēšanas  sastāvdaļa kopumā. Tam lieliski noder arī Lego. Somijas kolēģes rādīja, kā bērni praktiski darbojas ar Lego Duplo tieši programmēšanas iemaņu apguves jomā.

Sākotnējās algoritmiskās domāšanā prasmes, mācīšanās, kā veikt darbības secībā, kā noteikt un nosaukt soļus secībā ir pamatprasmes algoritmiskās domāšanas apguvei, kas ir svarīgs programmēšanas  pamats.

Mācības Dženovas "Scuola di Robotica"

Babītes pirmsskolas skolotājām Aigai Traškovai un Dagmārai Binderei četras dienas novembra vidū bija iespēja mācīties Dženovas Robotikas skolā (Scuola di Robotica). Šie kursi bija kā individuāla apmācība ar nelielu eksāmenu noslēgumā. Babītes bērnudārzā ikdienas darbā ar bērniem tiek izmantoti tādi mācību robotiņi kā BeeBot bitīte un mTiny pandiņa. Tikko iegādāti arī āra robotiņi. Kursos skolotājas papildināja un ieguva jaunas zināšanas šo robotiņu izmantošanā. Skolotājas iepazina programmu Scratch Junior, kurā apguva programmēšanas pamatprincipus, kā arī ieguva daudz noderīgu, praktisku ideju darbā ar bērniem. Šis skolotājām bija arī liels izaicinājums un pilnīgi jaunu zināšanu apguve.

Dalāmies pieredzē

2025.gada 3. aprīlī, Mārupes novadā notika pedagogu profesionālās pilnveides kursi “Tehnoloģiju integrēšana pirmsskolas mācību procesā: robotika, programmēšana un interaktīvie rīki”, kuru mērķis bija iepazīstināt pedagogus ar mūsdienu tehnoloģiju izmantošanu izglītības procesā. Kursus vadīja Babītes pirmsskolas skolotājas Dagmāra Bindere, Aiga Traškova un Sabīne Vaiļevska un tajos piedalījās pirmsskolas pedagogi no Mārupes novada, Rīgas, Jūrmalas un Olaines pirmsskolām.

Kursu laikā tika piedāvāta iespēja apgūt dažādas metodes un paņēmienus, kā uzsākt programmēšanas apmācību un integrēt izglītības robotus, piemēram, mTiny un Bee-Bot, mācību procesā. Tāpat kā bērni mācās runāt un rakstīt, viņi var apgūt arī domāšanas soļus, kas veido pamatu programmēšanas prasmēm. Programmēšana palīdz bērniem plānot darbību secību, risināt problēmas, eksperimentēt, apgūt lasītprasmi un matemātikās prasmes, attīstīt pacietību, loģisko domāšanu un iemācīt nebaidīties no kļūdām. Darbojoties ar izglītības robotiem, kļūdas var atklāt un novērst – atkļūdot, jo bērns redz realitātē ieprogrammētās komandas, kuras veic robots. Brīdī, kad robots dara kaut ko nepareizi, bērns saprot robotam doto kļūdaino komandu un var to novērst – pārprogrammēt.
Kursos atbalstošā un patīkamā atmosfērā tika uzsvērta praktiskā darbība, kur skolotājas ieguva pieredzi, īstenojot programmēšanas uzdevumus kā tos mūsu pirmsskolā veic bērni, izmantojot lego klučus un izglītības robotus.
Atgriezeniskās saites laikā, skolotāji uzsvēra, ka praktiskā pieeja ar kodēšanas uzdevumiem un izglītības robotiem radīja viņiem lielu interesi un motivāciju biežāk un daudzveidīgāk izmantot izglītības robotus savā darbā, padarot mācību procesu bērniem interesantāku un aizraujošāku.
Tāpat kā bērni, arī pedagogi guva pozitīvas emocijas no tehnoloģijām, kas pirmsskolā tiek izmantotas kā palīglīdzekļi dzīvei noderīgu prasmju apguvē.
Paldies mūsu skolotājām Dagmārai Binderei ,  Sabīnei Vasiļevskai un Aigai Traškovai par izglītojošiem un iedvesmojošiem kursiem, kurus īstenot varējām pateicoties Erasmus+ projekta laikā gūtajām zināšanām Itālijā un Somijā. 

Mācības Slovēnijā- kad sarežģītais kļūst jautrs un viegli saprotams

2025.gada sākumā mēnesī uz mācībām Slovēnijā devās vadītājas vietniece izglītības jomā Indra Pedece.

Kursu mērķis bija padziļināt izpratni par to, kā sarežģītus zinātniskus jēdzienus padarīt bērniem saprotamus un aizraujošus. Kurss piedāvāja daudzpusīgu skatījumu uz mūsdienīgu mācību pieeju, īpaši pirmsskolas un sākumskolas izglītības posmos.

Viens no svarīgākajiem kursa uzsvariem bija skolotāja nozīmīgā loma bērnu zinātkāres un pētniecības prasmju veicināšanā. Jau pirmsskolas vecumā bērni var sākt domāt kā mazi zinātnieki, ja viņiem tiek dota iespēja aktīvi iesaistīties mācību procesā.

Lai veicinātu bērnu interesi un izziņu, svarīgi ir radīt apstākļus, kas rosina vēlmi uzzināt, pārbaudīt un domāt:

  1. Izstāstīt stāstu – kādu neparastu notikumu vai atgadījumu, kas piesaista bērna uzmanību.
  2. Izstāstīt problēmu – uzdot jautājumu, kas saistīts ar iepriekš minēto stāstu.
  3. Aicināt bērnus izteikt minējumus un idejas – kā problēmu varētu atrisināt. Svarīgi ir uzklausīt katra bērna minējumu, ieteikumu, ideju un uztvert to nopieni ar pārliecību, ka to ir vērts pārbaidīt!
  4. Praktiski pārbaudīt bērnu minējumus – eksperimentēt, darboties ar materiāliem (‘hands-on’).
  5. Rosināt bērnus izteikt secinājumus pēc praktiskās darbības.
  6. Salīdzināt bērnu sākotnējos minējumus ar tagadējiem secinājumiem pēc eksperimenta.

Skolotājs var kļūt par iedvesmas avotu – tas, kurš palīdz bērniem uzdot svarīgos “kāpēc?” un “kā?”, un kurš veido pamatu prasmēm, kas būs būtiskas nākotnē. STEM nav tikai par tehnoloģijām un formulām – tas ir par domāšanu, izzināšanu un saprašanu, kā pasaule darbojas

Projekta mērķis - personāla labbūtība.

Projekta laikā ne tikai mācāmies robotiku, programmēšanu un STEM, bet otrs mērķis ir vadības mācības, lai novērstu pedagogu izdegšanu, veicinātu kolektīva labbūtību.

Tāpēc aprīlī  iestādes vadītāja Ingrīda Dzelzkalēja devās uz kursiem, ko organizēja “Learning Together” Portugālē, Lisabonā. Kursa galvenais mērķis bija apzināt emocionālās inteliģences priekšrocības un dziļāk izprast citu cilvēku emocijas, tādējādi apgūstot jaunas prasmes, lai uzlabotu savu labsajūtu un sasniegtu mērķus mijiedarbībā ar citiem.

Kursu dalībnieki no Dānijas, Grieķijas, Horvātijas un Rumānijas kopā ar pasniedzēju Filipu.

Kursos mācīja, kā saglabāt koncentrēšanos un kontroli sarežģītu sarunu, kā izmantot savas jaunās prasmes, lai uzlabotu savu labsajūtu un sasniegtu savus mērķus mijiedarbībai ar citiem.

Katra piedalīšanās kursos pilnveido arī angļu valodas zināšanas un lietošanas prasmes, iepazīt pedagogus no citām valstīm, iegūt jaunus draugus, kā arī baudīt brīnišķīgas dabas ainavas.